“Върху бийтове на…“ е рубрика в 359hiphop, в която всяка седмица пред еднакви въпроси ще застанат една от най-важните части при създаването на едно парче, а именно бийтмейкарът.
Днес в рубриката ни имаме удоволствието да ви представим и запознаем с една от емблемите на родния хипхоп, а и музика Петър Костов „Бате Пешо“. Той стой зад редица проекти на родни изпълнители, като е работил с имена като: СкандаУ, Били Хлапето, Играта, Лео, RDMK, Sane, Stella, A.S.D. ( Spite ), Marso & Bobkata, Milioni и много други.
Ето и какво ни сподели Петър:
1. Как започна всичко? Кой/какво те забърка в това да искаш да си най-важната част от създаването на едно парче?
Забърка ме баща ми, няма да го увъртам. Баща ми е легендарен китарист, а когато аз бях малък (разбирай 7-8 годишен), по цял ден го чаках да си свърши работата на компютъра за да седна аз да играя, а той по цял ден правеше песни, записваше разни оркестри по онова време(1994,1995) и лека полека един ден без да се усетя, че след като съм го изчакал да приключи, вместо да седна да играя игри, съм отворил музикалната програма (midi sequencer – sound blaster voyetra) и ръчкам… ама тайно… и тайното беше до едно време.
2. Кой беше първият човек с който си работил и как стана така че да работите заедно?
Ами реално първите хора, с които съм работил бяха System Soujas – VenZy, Dan, Andre, Tr1ck (Logo5), Rado Frost-a (Logo5), Birdy и Dimno, всичките от квартал Младост в София. Те бяха голяма група рапъри, аз „свирех“ някакви инструментали на Reason 1 или 2, мисля, и дойдоха да запишат песен в домашни условия. Това се случва 2001-ва 2002-ра, не съм сигурен точно, но помня, че имахме студиен микрофон, хубава звукова карта и голееееми сватбарски колони, барабар с проблемите с комшиите.
3. А с кой би ти се искало да работиш, а все още не си?
Работи ми се със световните легенди, или някоя все още неизгряла световна перла, на която предстои да гръмне. Когато го играеш бийтмейкър, най-добрият начин да стигне твойта музика до хората е да се сгъстиш с някой по-така нагоре у веригата. Това помага доста. Но ще кажа и няколко заглавия – Jay-Z, J Balvin, Maluma, Travis Scot, Migos, Tyga, French Montana, G-Eazy, Redman & Methodman, Cypress Hill и други. Даже на някои от тях съм им писал по някой email с прикачени бийтове.
4. Според теб българските изпълнители отдават ли нужното уважение към хората, които реално стоят зад тяхната продукция и без които не би съществувало едно парче?
Не бих казал, че има повече от 5% от артистите, които осъзнават защо и как са гръмнал. Благодарение на кого и кога той е направил жертваТА, за да стане нещо велико(за нашите мащаби). Масово си мислят, че няма значение какво правят и с кого го правят, как го правят, то просто, видиш ли, им било писано и е неизбежно. Не е вярно. Неизбежен е залеза. Не искам да съм краен в изказа си, но е така.
5. …. а феновете?
Феновете пък изобщо нямат представа какво се случва в „кухнята“. Това не е проблем. Проблемът е, че имат претенцията, че са наясно, сглобяват картинката от разни слухове, чули-недочули и ето – знаят новата клюка. А реално тях не ги вълнува, кой е писал парчето, кой праил музика, кой аранжимент, или дали мастера е добре или не е. Те просто се клатят в ритъма, ако им е предадена правилно основната емоция на парчето. А и те масово не знаят нищо за артистите, но и за това си има причина. Не, че някой е длъжен, но поне малко от малко.
6. Ако не се беше забъркал толкова дълбоко в музика с какво други би се занимавал?
Ами аз едно време се занимавах усилено с програмиране на Delphi + Assembler и другата мания ми беше 3D графика…После бях DJ, ама то нали пак е музикално, та май се не брои. Сега не знам какво бих правил, ако не можех с музика.
7. Според теб, има ли Българска бийтмейкърска общност и на какво ниво е?
Според мен има такава „общност“, но тя не е толкова добре заздравена и организирана и е на ниво – група във фейсбуук (ето новия ми бийт, чуйте го. Продавам тия двата на цената на един) и толкоз. Ако нещо зависеше от мен, щях да организирам конкурси, награден фонд от спонсори примерно, видео уроци, сбирки и т.н. Едно от най-яките неща, за които съм чувал в тая сфера е следната – наема се едно имение, или някаква голяма къща, ама бая далеч от цивилизацията и там се събират 15-20 бийтмейкъра и започва да кипи работа заедно, колаборации, съветване, обмен на знания и опит, презентации, общи забавления и т.н. Това го няма при нас. Тук сме към 200 бийтмейкъра и всеки един е най-добрият!
8. Според теб, кой от съвременните биймейкъри и продуценти ще се превърне в легендарна емблема на световната сцена?
Светлин Къслев, PezBeats, Павел Николов (Pavell), Borrix, Worst, Yordan Zaikov и други.
9. Ако имаш възможността за един ден да работиш с някой от иконите в областта по проект, кой би бил той?
Бих работил с Timbaland & Scott Storch.
10. Случвало ли ти се е да промениш изцяло мнението си за дадено парче при поврорното му слушане/гледане?
Почти всеки ден. В последно време сядам късно вечер (разбирай след 2 през нощта) да пробвам да посвиря, покомпозирам и т.н., и правя струвам, ако ми харесва бия експорт на някво работно демо и го слушам и се кефят докато се прибирам с колата. На другия ден го пускам и просто го превъртам. Това ми се случва с бийтове, случва се и с парчета, които миксвам като микс инженер, но там по-рядко.
11. Кои са трите проекта с които най-много се гордееш, че си работил по тях?
Оууу, труден въпрос. Ще опитам да отговоря само като бийтмейкър.
Милиони, Марсо и Бобката – Кучето от квартала
СкандаУ – От юни до август
Бате Пешо и Стела – Away
12. По какво работиш напоследък и какво ново може да очакваме скоро от теб?
В последно време сядам всяка вечер да работя над бийтове, основно с търговска цел, но като се роди нещо по-така гъделичкащо и си го пазя за някое мое парче по-натам. От мен може да се очаква албум тази година, който да съдържа дооста голям процент от мойте стари „класики“, които ще бъдат в преработен вариант с участието на новоизгряваща певица – ElisaBeth. Още работим над генералната концепция – дали да е изцяло електронен или да е изцяло акустичен, но това решение ще се роди в правилния момент. Само да приключат летните хитове и сядам, че ей го март иде и ще стане лудница в студиото.
13. Пожелай нещо на хората, които четат това и на тези които искат, но все още не са започнали да се занимават с биймейкинг/продуцентство.
– Музиката е начин, по който аз изразявам емоциите си – неща, които ми е по-лесно да сглобя в песен, отколкото да го обяснявам с прости думи. Често хората намират себе си в тези песни, което ги осмисля. Правете музика за да изразявате себе си, а не щото видиш ли станало модерно и дигнала и жабата крак да я подковават. Не се опитвайте да правите хитове – това НЕ работи. Правете хубава музика, а тя сама по себе си, ако докосва – ще стигне до хората и ще бъде оценена, рано или късно. Благодаря, май пак ще отварям Cubase-a.
Повече за Петър Костов „Бате Пешо“ може да намерите на официалният му Instagram профил.