“Върху бийтове на…“ е рубрика в 359hiphop, в която всяка седмица пред еднакви въпроси ще застанат една от най-важните части при създаването на едно парче, а именно бийтмейкарът.
Днес в рубриката ни имаме удоволствието да ви представим и запознаем с Делян Атанасов „Madmatic“. Той е носител на наградата „Beatmaker ъндърграунд“ за 2017 на Шестите годишни хипхоп награди – 359Awards. Работил е и стои зад проектите на редица изпълнители като: Боро Първи, Dim4ou, HRD, Явката ДЛГ, Атила, и т.н.
Ето и какво ни сподели Делян:
1. Как започна всичко? Кой/какво те забърка в това да искаш да си най-важната част от създаването на едно парче?
Всичко започна когато бях на 14-15г. Семейството ми емигрира в САЩ, и понеже нямах никакви познати и приятели по цял ден седях пред компютъра. Още от 7-8ми клас, със някои мои приятели имахме амбиции да бъдем „рапъри“ но нямахме инструментали върху които да записваме. Вече не помня откъде, но си намерих една програма наречена HipHop Ejay, на която беше изключително лесно да си нареждаш готови брейкове и всякакви мелодийки, и да си мислиш, че правиш бийтове! Реално човекът, пред програмата нареждаше готови части на песни, в една и съща тоналност, една върху друга… Просто нямаше вариант в който „творбата“ ти да не звучи добре. Малко след това попаднах и на Fruity Loops 3, днешната FL Studio, където започнах сам да си програмирам ритми и мелодии. Това е може би през 2002-2003г. В последствие си спестих пари и си купих дръм машина, грамофон, и започнах да колекционирам плочи от които да режа всякакви семпли. Започнах да правя бийтове, защото не исках да записвам върху чужди инструментали. С годините процесът на създаване на инструментали се превърна в един свят, който ми помагаше да се отскубна от скучното ежедневието за часове наред, и ми позволи да открия и развия талант, който не съм знаел че имам. С едно изречение – започнах да правя музика от скука!
2. Кой беше първият човек с който си работил и как стана така че да работите заедно?
Най-най-най-първия човек с когото записвахме беше мой приятел, и записвахме на скайп микрофон у тях и у нас. Сменяхме постите от време на време за да е по-интересно. Иначе по-напред във времето, когато вече бях решил, че това е сферата в която искам да се развивам правих ремикси на песни на други БГ рапъри и ги качвах във VBOX, защото смятах, че моите бийтове са по-добри от тези на техните бийтмейкъри. Оказах се прав. Първата такава песен беше на Черноглед – „Над Бетоните Клетки“. Значи той е първият човек с когото съм работил. Друга такава песен беше на Dim4ou и Добския – „Принц“. Писах на Явката (ДЛГ) да ми изпрати вокалите за да направя ремикс с мой бийт, и така се запознахме с него. Така и не направих ремикс на песента, но пък последваха едни много сполучливи проекти за всички нас. За да добият хората представа, това се случва през 2010г. От там направих няколко бийта за албума на Dim4ou – УНГ 1, и след това с Явката ДЛГ пуснахме „Човекът, Който Се Смее“. Другото е история, както казват по филмите.
3. А с кой би ти се искало да работиш, а все още не си?
Искам да работя с млади изпълнители, които имат желанието да се развиват и наистина са готови да положат труд и усилия. Има много хора, които се лигавят и не дават всичко от себе си. Всички трябва да разберат, че за да има успех един изпълнител той трябва да работи постоянно. Таланта е много малка част от цялата картинка, и може да бъде пропилян. Аз съм доста педантичен и не обичам да си губя времето. Когато съм в студиото аз работя. Не ходя там за да се събирам с приятелите си и да правим купони. За това пак казвам. Искам да работя с хора, които са сериозни и са готови да се трудят.
4. Според теб българските изпълнители отдават ли нужното уважение към хората, които реално стоят зад тяхната продукция и без които не би съществувало едно парче?
Не мога да отговоря от името на всички изпълнители. Аз съм се сблъсквал и с двете страни. Някои хора уважават исключително много това което ние бийтмейкърите правим. Други не. Зависи как човека насреща мисли. Едни смятат, че ако запишат на твой бийт това ще им помогне и на тях. Други се пазарят за цени и всичко, което им предложиш не е достатъчно. Трети изобщо не те бръснат за нищо. Няма как да работя с някой само за да му взема парите. Ако не ми харесваш като човек и не харесвам музиката която правиш няма да работя с теб. Аз като изпълнител гледам да се отнасям винаги с уважение към бийтмейкърите с които работя.
5. …. а феновете?
Феновете в повечето случаи оценяват работата ни. В днешно време бийта на една песен играе по-голяма роля от самия рапър който реди върху него. Нивото на текстовете общо погледнато, е паднало доста. Правят се лесносмилаеми песни с яки бийтове. За някой това е минус, за други това е плюс. В момента на ход са бийтмейкърите. Те правят дадената песен добра. Въпросът е кой ще направи по-добрия бийт.
6. Ако не се беше забъркал толкова дълбоко в музика с какво други би се занимавал?
Трудно ми е да отговоря на този въпрос. През живота си съм работил всякакви неща, и нито едно не ми е допадало като професия. Предполагам, че щях да си работя нещо нормално, да си взимам аванса и заплатата и да си живея нормален живот. Но най-вероятно щях да съм кисел и неудовлетворен от живота. Или нямаше да съм в България изобщо а щях да си живея в чужбина. Ако имам късмет ще мога да се занимавам с музика цял живот, по един или друг начин. Едва ли ще съм рапър на 40г. но бих искал да съм забъркан в музиката завинаги.
7. Според теб, има ли Българска бийтмейкърска общност и на какво ниво е?
За общност не знам… Аз лично съм в добри отношения с всички бийтмейкъри с които се познавам. А иначе мисля, че нивото е доста добро. Има огромно разнообразие от стилове. Бих добавил също така, че някои бийтмейкъри изпъкват повече от други, и причината за това е, че имат собствено звучене и не можеш да объркаш бийтовете им с нечии други. Няма да споменавам имена, но те си знаят кои са, защото сме си говорили на тази тема.
8. Според теб, кой от съвременните биймейкъри и продуценти ще се превърне в легендарна емблема на световната сцена?
Първо искам да уточня какво означават двата термина „бийтмейкър“ и „продуцент“. Бийтмейкъра може да бъде и продуцент, но не е задължително продуцента да бъде бийтмейкър. Работата на един продуцент е много по-комплексна от тази на бийтмейкъра. Представете си го като диригент. Той дава насоки за това кое как да звучи в дадената песен. Какви инструменти да се използват, как точно да бъде изпята песента, и тн. Бийтмейкъра прави бийта. А сега към отговора на въпроса. Ако говорим за български бийтмейкъри, всичко зависи как човек ще си изиграе картите и как ще се предложи като кадър. Ако не се предлагаш на чужди изпълнители едва ли някой ще те забележи по случайност. За да бъде прочут българин в световен мащаб, според мен това ще се случи ако той се намира в друга държава, и по-конкретно Великобритания, Франция, Германия, САЩ. Просто от пред компа вкъщи няма как да стане. Нужно е да имаш контакти и да познаваш правилните хора. За да отговоря на въпроса по-точно, ако трябва да посоча човек в България който има потенциал за световно ниво, това е D-PRESS. Там няма слабо.
9. Ако имаш възможността за един ден да работиш с някой от иконите в областта по проект, кой би бил той?
Със сигурност бих избрал да работя с Dr. Dre, или Pharrell.
10. Случвало ли ти се е да промениш изцяло мнението си за дадено парче при поврорното му слушане/гледане?
Случвало ми се е да. За да усетиш дадена песен е нужно да си в правилното настроение. Определено съветвам меломаните да преслушват нещата по няколко пъти преди да отхвърлят дадена песен.
11. Кои са трите проекта с които най-много се гордееш, че си работил по тях?
Без да губя много време в мислене казвам „Доскив“, „Камък“, „Имам Да Взимам“.
12. По какво работиш напоследък и какво ново може да очакваме скоро от теб?
В момента записвам нови неща, повечето от които са върху бийтове на други хора – Boyata, Vitamin Tze, Roasty Suave. Преди да издам тях, ще пуснем едно парче с Явката ДЛГ, върху мой бийт, и с клип. Надявам се до месец да е излязло. Ще пускам проект след проект. Няма да бавя нищо. Аз си действам по същия начин както и преди. Записвам песни и ги пускам на хората, безплатно, в интернет, и за ценителите на носител. Ако те си преценят могат да ме подкрепят като си купят диск. Може да се очакват и малко по-различни неща от мен като бийтмейкър. Работя с няколко интересни изпълнители в момента, които ще ми позволят да изляза малко извън рамките на „хип-хоп“ бийтмейкър. Няма да споменавам имена докато не е на 100% готово. А то ще се чуе като му дойде времето.
13. Пожелай нещо на хората, които четат това и на тези които искат, но все още не са започнали да се занимават с биймейкинг/продуцентство.
Пожелавам на всички да са най-вече здрави и позитивно настроени. Времената са трудни. Живеем в свят, който се мени постоянно и човек не трябва да става роб на трендове и модни тенденции в името на това да бъде приет от обществото. На младите бийтмейкъри ще кажа, че няма по-важно нещо от това да се отличаваш от останалите. Търпението е ключ към успеха. Открийте собствения си стил. Не бързайте! Парите идват рано или късно. Няма нищо лошо от това да бъдеш вдъхновен от някой или повлиян. Но да копираш дословно в моите очи е престъпление. Това се отнася и за рапърчетата. Мада вижда всичко и чува всичко. Поздрави!
Повече за Делян Атанасов „Madmatic“ може да намерите на официалната му Facebook страница.