“Върху бийтове на…“ е рубрика в 359hiphop, в която всяка седмица пред еднакви въпроси ще застанат една от най-важните части при създаването на едно парче, а именно бийтмейкарът.
Днес в рубриката ни имаме удоволствието да ви представим и запознаем с Никола Сеттер – Worst. Никола Сеттер „Worst“ е работил и стой зад проектите на редица изпълнители като: Атила, Jentaro, Минко, Черния и др.
Ето и какво ни сподели Никола:
1. Как започна всичко? Кой/какво те забърка в това да искаш да си най-важната част от създаването на едно парче?
Предполагам че всичко е започнало от родителите ми. Майка ми е музикант а баща ми също свиреше малко на китара. В нас (и по-точно в моята стая) имаше грамофон и доста плочи от които повечето бяха соул,джаз,рок и Бг естради разбира се. Почти всеки ден си пусках да слушам нещо а реално тогава не съм бил на повече от 6-7 години. А когато станах на 15-16 си купих един албум на Will Smith – Big Willy Style (който и до ден днешен ме кефи супер много) но по-интересното там беше че чух едно от неговите парчета което се казваше ‘Yes Yes Y’all’ и ми стори много познато като звучене. Ден-два след това открих че имам оригиналната плоча която беше на Isley Brother ако не се лъжа. Мисля че тогава за първи път осъзнах че хората взимат от оригинални стари песни и ги правят във хип хоп вариант. Тъй нареченото семплиране. А иначе реално с бийтове започнах да се занимвам сравнително късно на 18-19. Вече слушах много по- ‘инстински’ рап и откривах все повече семплирани песни и реших че ще се пробвам да направя нещо подобно и аз. Започнах с Hip Hop Ejay 4 в който постепенно се научих да си слагам мои звуци. След около година когато разбрах че Ejay не е най-професионалната програма за правене на музика преминах на Reason 4 (с който всъщност имах доста добри попадения) Няколко години след това открих Ableton Live с който работя и до ден днешен.
2. Кой беше първият човек с който си работил и как стана така че да работите заедно?
Въпреки че правя музика от доста години вече, започнах да работя с изпълнители сравнително от скоро. Едни от първите неща които ми изкачат в главата са общи проекти с Минко и Баджо от SP. Също така и Чукито от Варна. Но колабото с което се появих официално на ‘сцената’ според мен беше парчето ни с Черния от Ударната Група което се казва ‘Цената’ Мисля че след него хората почнаха да обръщат повече внимание на музиката ми..
3. А с кой би ти се искало да работиш, а все още не си?
В момента имам честта и удоволствието да работя с по-голямата част от българската хип хоп сцена. Ще се опитам най-вероятно да насоча и част от музиката си извън България след време.
4. Според теб българските изпълнители отдават ли нужното уважение към хората, които реално стоят зад тяхната продукция и без които не би съществувало едно парче?
За тези с които работя или съм работил мога да кажа че го правят.
5. …. а феновете?
Според мен феновете преди години не се интересуваха супер много много от това кой седи зад музиката,но последните няколко години виждам промяна в това.
6. Ако не се беше забъркал толкова дълбоко в музика с какво други би се занимавал?
Може би с баскетбол или нещо свързано с автомобили.
7. Според теб, има ли Българска бийтмейкърска общност и на какво ниво е?
За общност незнам,но с повечето бийтмейкъри и продуценти в България имаме взаимно уважение и респект към труда на другия. Единственото което малко липсва са може би повече събития или просто срещи на които да обменяме знание,съвети или просто някакви историй. Тогава може би ще имаме някаква ‘общност’. И разбирам че това не е толкова лесно след като хората живеят в различни краища на страната, но все пак такива срещи могат да се правят 2-3 пъти в годината.
8. Според теб, кой от съвременните биймейкъри и продуценти ще се превърне в легендарна емблема на световната сцена?
Тези които са постоянни, имат собствен стил и се отличават от всичко което се прави в момента. Не искам да изброяват имена.
9. Ако имаш възможността за един ден да работиш с някой от иконите в областта по проект, кой би бил той?
Alchemist.
10. Случвало ли ти се е да промениш изцяло мнението си за дадено парче при поврорното му слушане/гледане?
Случвало ми се е да, но сравнително рядко. Обикновенно ако едно парче не ми хареса на първо слушане трудно да си го пусна пак или да си сменя мнението за него.
11. Кои са трите проекта с които най-много се гордееш, че си работил по тях?
Трудно да избера само 3,но тук най-вероятно ще сложа на първо място 7 HILLS PRODUCTION – 5 YEARS OF DIGGIN’ – един инструментален албум който пуснахме по случай 5 години от създаването на 7 Hills Production с моите хора Nacho aka Nas Kingston и DJ Skill.
На второ място може би бих сложил трака ни с Minko и Sadat X който направихме 2014-та. Това бе първата ми международна колаборация. (Действам и над няколко други в момента)
И 3-тия проект може да е един от многото които съм направил до сега, но тук ще сложа един все още неиздаден трак с Badjo от SP и DJ Skill който според мен е един от най-яките и тежки тракове които сме правили.
12. По какво работиш напоследък и какво ново може да очакваме скоро от теб?
В момента съм в лек музикален застой,но се работи над много проекти с много от любимите ми/ви изпълнители. Най-вероятно когато се прибера в България това лято ще започна да засядам по-сериозно над проектите и да ги завършвам. Но до тогава най-вероятно ще излезнат няколко неща.
13. Пожелай нещо на хората, които четат това и на тези които искат, но все още не са започнали да се занимават с биймейкинг/продуцентство.
Пожелавам им да са живи и здрави,да слушат инстинктите си и музата да е винаги с тях. Но от друга страна им пожелавам/препоръчвам да слушат много различна музика и да не се страхуват да експериментират със музиката си. Въпреки че в повечето случаи това е добре в началото да се прави у вас или в по-тесен кръг от хора хахах. Също така според мен е хубаво да не се следват толкова много последните тенденции в музиката и хората които се занимават с музика да се опитват да израждат собствен стил и звучене.
Повече за Никола Сеттер „Worst“ може да намерите на официалнят му фейсбук профил и Soundcloud